niedziela, 16 grudnia 2012

Reklama. Jak nas przyciąga?

Ostatnie zajęcia, z nazwanych przeze mnie roboczo "wstępnych" poświęcone zostały reklamie. W trakcie naszych lekcji analizowaliśmy reklamy wycięte z gazet oraz reklamy, które doskonale znamy z telewizji. Mam nadzieję, że zajęcia zakończyły się pełnym sukcesem. Dziękuję wam za szczere zaangażowanie :)

Na początku podzieliliśmy się na grupy i każda z nich otrzymała po dwie reklamy wycięte z gazety. Waszym zadaniem było odpowiedzieć na następujące pytania:

1. Jaki produkt/ usługę promuje reklama?
2. Co na niej widzicie?
3. Co podoba Ci się w tej reklamie, a co nie?
4. W jaki sposób reklama zachęca nas do kupna danego produktu?

Pracowaliście bardzo intensywnie. Reklamy (z moją drobną pomocą) przeanalizowaliście poprawnie. Nawet nie miałam do czego się przyczepić ;)








  
Na końcu lekcji zrobiliśmy podsumowanie. Każda grupa przedstawiała rezultaty swojej pracy. 




Grupa Kariny i Kasi analizowała reklamę Gerberków (DoReMi) oraz intensywnie nawilżającego kremu Nivea. Reklama sosików dla dzieci, jak zauważyła grupa, była bardzo ciekawie wykonana. Widoczny był na niej pociąg, w którym kolejkę zastępował reklamowany słoiczek sosu Gerber, a wagony - dziecięce miseczki z apetycznie wyglądającymi posiłkami. Reklama skierowana jest do rodziców posiadających małe dzieci. Zachęca ich do kupna produktu dzięki napisowi NOWOŚĆ (trzeba to przetestować) oraz pomysłowej kompozycji całego plakatu.
Reklama Nivei - bardzo prosta w odbiorze, przedstawia dziewczynę tańczącą w kroplach deszczu. Element, który nas przyciąga to hasło reklamowe: Jak ciepły, letni deszcz na Twojej twarzy. Reklamowany krem, jak zauważyliście, jest idealnie dopasowany do kolorystyki plakatu (niebieskiej), który kojarzy się nam z deszczem i nawilżeniem. Umieszczone w lewym górnym rogu hasło: Wyjątkowa pielęgnacja od 100 lat wskazuje na bogatą historię i tradycję firmy. Skoro od 100 lat ludzie używają tych kremów, to oznacza, że muszą być dobre i sprawdzone.




Grupa Agnieszki i Jędrka analizowała reklamę produktów z linii "Dieta Light" oraz kremy Ziaja - med do skóry wrażliwej i z trądzikiem.
Pierwsza reklama, jak zauważyliście, jest skierowana do odchudzających się pań, dlatego też kobieta reklamująca produkty jest zgrabna, ma kształtne biodra. Co więcej zamiast paska ma miarkę wskazującą na sukcesywną utratę wagę, która nastąpi w wyniku stosowania produktów Diety Light. Produkty te (koktajle i batoniki) mają smaki, które uwielbia każdy łasuch: toffi, czekolada i truskawka. Dieta zatem, jak się okazuje może być nie tylko skuteczna, ale przyjemna i bez wyrzeczeń. To niewątpliwie jej dodatkowy atut. Jednak, według grupy, plakat jest skomponowany ze zbyt dużej ilości elementów, które rozpraszają uwagę.
Reklama druga, promująca kremy, przedstawia dwie ładne twarze kobiet stosujące kosmetyki firmy Ziaja. Przyciąga naszą uwagę przede wszystkim wyglądem pań - niejedna z nas może pomyśleć, że kiedy będzie stosować ów specyfik, stanie się równie piękna. Poza tym, na górze widnieje wyraźny czerwony napis: Dostępne wyłącznie w aptekach. Jest to dla nas wskazówką, że produkty nie są byle jakie, masowe, "zwykłe" tak jak inne sprzedawane w drogeriach. Poza tym reklamę skomponowano bardzo estetycznie, co sprawia, że jest łatwa w odbiorze.



Reklamy, które analizowała grupa Natalki i Michała, promują linię Plusssza - musujące tabletki dla kobiet oraz szampon Elseve Nutri - Gloss Crystal firmy L'Oreal.
Hasło pierwszej reklamy: Olśnij zdrowym pięknem - to pierwszy element, który przykuwa naszą uwagę. Drugim zaś jest piękna twarz młodej kobiety, która zajmuje połowę plakatu.
Reklamę szamponu również cechuje wysoki poziom estetyki. Przedstawia piękną kobietę, której lśniące, zdrowe i długie włosy przyciągają naszą uwagę. Na dole, tuż pod nią zaprezentowany jest reklamowany produkt. Co sprawi, że kupimy ten akurat szampon? Po pierwsze jest to nowość warta wypróbowania, a po drugie stosuje go przecież znana aktorka i modelka Freida Pinto, która jest ekspertem w tej dziedzinie. Kto, jak kto, ale znane aktorki na pewno wiedzą czego używać, aby olśniewająco wyglądać. Tak działa reguła autorytetu moi kochani!


Grupa Stasia i Natalki uważnie przestudiowała reklamę jogurtu naturalnego Danone oraz leku Proliver na wątrobę.
Reklama jogurtu wzbudza w nas bardzo pozytywne odczucia dzięki zdjęciu słodkiej krówki, która mówi: Jestem w dobrej formie. To z jej mleka jogurt zapewne zrobiono pyszny i zdrowy jogurcik. Z kolei reklama promująca Proliver jest, jak zauważyła grupa, bardzo chaotyczna. Zamieszczano na niej zbyt wiele informacji dotyczących produktu. Utrudniają one właściwy odbiór reklamy. Czynnikiem przyciągającym uwagę jest hasło: Nie do przebicia. As na wątrobę.

Czy zauważyliście pewne uniwersalne, powtarzające się chwyty i sposoby przyciągania naszej uwagi? Mam nadzieję, że tak. Na wnioski czekam w komentarzach :)

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 

(c)2009 Bandy z Sarabandy. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger